maisema

maisema

torstai 1. tammikuuta 2015

hyvä hoitaja?



Näin vuoden ensimmäisenä päivänä mietiskelen millainen on hyvä hoitaja?

Onko hyvän hoitajan perusedellytys ”tekninen osaaminen” eli kädet taidot ja tieto siitä miten mikäkin toimenpide tehdään ja mitä välineitä niihin tarvitaan. Sekä on ajan tasalla viimeisimmistä hoitomuodoista ja hoitotavoista. Se on varmaan yksi tärkeä perus edellytys. Siihen tarvitaan jatkuvaa aktiivista tietojen päivitystä sekä lisäkoulutusta.

Lisäksi hoitajan tulisi olla vuorovaikutustaitoinen ja yhteistyökykyinen. Hoitajalla tulee olla taito kommunikoida asiakkaan ja omaisten kanssa. Asiakashan voi olla perhe, ryhmä tai yhteisö. Hoitajalla tulee olla kyky reagoida nopeasti tilanteessa ja toimia sen mukaisesti. Hyvä hoitaja huomioi myös työkaverit ja antaa heille rakentavaa palautetta ja kiitosta.

Myös empaattisuus ja epäitsekkyys ovat hyvän hoitajan ominaisuuksia. Empaattisuus voidaan määritellä esimerkiksi kyvyksi asettua toisen asemaan. Hoitajalla tulisi olla kyky nähdä asiat useammasta näkökulmasta. Epäitsekkyys on asettaa toisen tarpeet omien edelle esimerkiksi hoitaja jättää kahvi tauon väliin ollakseen asiakkaan vierellä. Vaikka herää kysymys, onko hyvä hoitaja sellainen joka ei huolehdi itsestään? Hyvä hoitajan ominaisuus on myös kyky vaatia itselleen ja sitä kautta myös asiakkaille. Työyhteisön säännöt, työntekijöiden oikeudet ja vastuun jako ovat tärkeä pohja onnistuneelle hoitotyölle. Hyvä hoitaja osaa vaatia esimiestaholta päätöksiä ja toimia jotka edes auttavat hoitotyön sujumista. Hyvän hoitajan ominaisuus on myös kyky ja uskallus tuoda esiin epäkohtia, mutta myös löytää kriisi tilanteessa asioita jotka toimivat.

Hoitotyön filosofisena lähtökohtana pidetään ajatusta rakkaudesta, laupeudesta, kärsimyksestä ja huolenpidosta. Hoitotyö on ammatillista huolenpitoa toisesta ihmisestä, hänen ympäristöstään ja terveydestään. Hoidon perimmäinen tavoite on hyvä elämä. Hoitajan velvollisuus on käyttää kykyjään, tietojaan ja taitojaan asiakkaan/potilaan hyväksi ja sitoutua arvoihin. Hoitajalla tulee olla myös realistinen käsitys omista rajoistaan ja vastuustaan. Asiakas nähdään ajattelevana, tuntevana ja tahtovana yksilönä. Hoitotyöhön liittyy aina luottamus, kunnioitus ja arvostus toista kohtaan.

Se millaisia hoitajia olemme muotoutuu persoonamme, asenteemme, kokemuksiemme perusteella. Tieto ihmisestä, terveydestä, sairauksista ja niiden hoidosta antavat pohjan hoitajaksi kasvamiselle. Hoitamisen ytimeen kuuluu käsitys ihmisestä kulttuurisena olentona, jolloin häntä ymmärretään ja hoidetaan kunnioittaen hänen sosiologisia ja kulttuurillisia arvojaan ja uskomuksiaan.  

Hoitaja poni <3


Siinäpä sitä onkin miettimistä. Olenko minä hyvä hoitaja?
Usein työssä tulee hetkiä, kun miettii että osaanko riittävästi? tuotakin asiaa pitäisi ehtiä itsessään kehittämään. Kaikkea ei tietysti voi hallita ja mikä parasta usein on joku keneltä kysyä. Työ kuormittavuus vaihtelee ja sen vuoksi myös ajatus omasta osaamisestakin vaihtelee. Ne hetket, kun saa kiitosta tuntuu tietysti hyvältä. Se paljon puhuttu onnistumisen kokemus. Mutta sitten kun tulee ”tuutin täydeltä sontaa” niin silloin huomaan miettiväni, että onko tämä sen arvoista? Kun on tehnyt monenlaista työtä sitä luulee nähneensä niin paljon ettei häkelly… mutta koska minäkin olen vain ihminen huomaan että toisten asiakkaiden sanat satuttavat enemmän kuin toisten. Ehkä se empaattisuus tilanteissa vaihtelee näin vuosienkin jälkeen. Joka päivä opitaan uutta ja mikä parasta uusia kohtaamisia tulee aina. Onneksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti