Näin vuoden ensimmäisenä päivänä mietiskelen millainen on hyvä
hoitaja?
Onko hyvän hoitajan perusedellytys ”tekninen osaaminen” eli kädet
taidot ja tieto siitä miten mikäkin toimenpide tehdään ja mitä välineitä niihin
tarvitaan. Sekä on ajan tasalla viimeisimmistä hoitomuodoista ja hoitotavoista.
Se on varmaan yksi tärkeä perus edellytys. Siihen tarvitaan jatkuvaa aktiivista
tietojen päivitystä sekä lisäkoulutusta.
Lisäksi hoitajan tulisi olla vuorovaikutustaitoinen ja
yhteistyökykyinen. Hoitajalla tulee olla taito kommunikoida asiakkaan ja
omaisten kanssa. Asiakashan voi olla perhe, ryhmä tai yhteisö. Hoitajalla tulee
olla kyky reagoida nopeasti tilanteessa ja toimia sen mukaisesti. Hyvä hoitaja
huomioi myös työkaverit ja antaa heille rakentavaa palautetta ja kiitosta.
Myös empaattisuus ja epäitsekkyys ovat hyvän hoitajan ominaisuuksia.
Empaattisuus voidaan määritellä esimerkiksi kyvyksi asettua toisen asemaan.
Hoitajalla tulisi olla kyky nähdä asiat useammasta näkökulmasta. Epäitsekkyys
on asettaa toisen tarpeet omien edelle esimerkiksi hoitaja jättää kahvi tauon
väliin ollakseen asiakkaan vierellä. Vaikka herää kysymys, onko hyvä hoitaja
sellainen joka ei huolehdi itsestään? Hyvä hoitajan ominaisuus on myös kyky
vaatia itselleen ja sitä kautta myös asiakkaille. Työyhteisön säännöt,
työntekijöiden oikeudet ja vastuun jako ovat tärkeä pohja onnistuneelle
hoitotyölle. Hyvä hoitaja osaa vaatia esimiestaholta päätöksiä ja toimia jotka
edes auttavat hoitotyön sujumista. Hyvän hoitajan ominaisuus on myös kyky ja
uskallus tuoda esiin epäkohtia, mutta myös löytää kriisi tilanteessa asioita
jotka toimivat.
Hoitotyön filosofisena lähtökohtana pidetään ajatusta rakkaudesta,
laupeudesta, kärsimyksestä ja huolenpidosta. Hoitotyö on ammatillista
huolenpitoa toisesta ihmisestä, hänen ympäristöstään ja terveydestään. Hoidon
perimmäinen tavoite on hyvä elämä. Hoitajan velvollisuus on käyttää kykyjään,
tietojaan ja taitojaan asiakkaan/potilaan hyväksi ja sitoutua arvoihin.
Hoitajalla tulee olla myös realistinen käsitys omista rajoistaan ja
vastuustaan. Asiakas nähdään ajattelevana, tuntevana ja tahtovana yksilönä. Hoitotyöhön
liittyy aina luottamus, kunnioitus ja arvostus toista kohtaan.
Se millaisia hoitajia olemme muotoutuu persoonamme, asenteemme,
kokemuksiemme perusteella. Tieto ihmisestä, terveydestä, sairauksista ja niiden
hoidosta antavat pohjan hoitajaksi kasvamiselle. Hoitamisen ytimeen kuuluu
käsitys ihmisestä kulttuurisena olentona, jolloin häntä ymmärretään ja
hoidetaan kunnioittaen hänen sosiologisia ja kulttuurillisia arvojaan ja
uskomuksiaan.
Hoitaja poni <3 |
Siinäpä sitä onkin miettimistä. Olenko minä hyvä hoitaja?
Usein työssä tulee hetkiä, kun miettii että osaanko riittävästi?
tuotakin asiaa pitäisi ehtiä itsessään kehittämään. Kaikkea ei tietysti voi
hallita ja mikä parasta usein on joku keneltä kysyä. Työ kuormittavuus
vaihtelee ja sen vuoksi myös ajatus omasta osaamisestakin vaihtelee. Ne hetket,
kun saa kiitosta tuntuu tietysti hyvältä. Se paljon puhuttu onnistumisen
kokemus. Mutta sitten kun tulee ”tuutin täydeltä sontaa” niin silloin huomaan
miettiväni, että onko tämä sen arvoista? Kun on tehnyt monenlaista työtä sitä
luulee nähneensä niin paljon ettei häkelly… mutta koska minäkin olen vain
ihminen huomaan että toisten asiakkaiden sanat satuttavat enemmän kuin toisten.
Ehkä se empaattisuus tilanteissa vaihtelee näin vuosienkin jälkeen. Joka päivä
opitaan uutta ja mikä parasta uusia kohtaamisia tulee aina. Onneksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti