V.I.P asiakasko?
Omassa työssäni terveyskeskuksen vastaanotolla puhutaan
välillä ”VIP asiakkaista” jotka
soittavat ja käyttävät ahkerasti terveyskeskuksen palveluja. Vaivoja on joka
lähtöön…
Mietin itseäni, olenko VIP asiakas? on tammikuun 21. päivä
ja minulla terveyskeskus maksut plakkarissa tälle vuodelle… viime viikolla
vietin Tuusniemen terveyskeskuksessa ja KYSillä yhteensä yhteensä noin 3,5
vuorokautta.. tutkittu on eli EKG:tä (useita kertoja), verikoetta, vatsan UÄ ja
magneetti.. ja vikaa ei löydy… kivun
luonne on matkalla muuttunut, mutta sen on edelleen päällä. Vaikka lääkettäkin
on annettu useampaa sorttia.
Tällä viikollakin olen käyttänyt terveyskeskuksen palveluja
jo kahtena päivänä. Lisää verikokeita ja neuvottelua lääkkeistä. (Tänään
kylläkin menin alunperin tuon rakkauven hetelmän kanssa.)
Minua on ehtinyt viimeisen kahden viikon aikana vaivata
huimaus (vanha tuttu vaiva), kova pääsärky, pallean seudun ovat kipukohtaukset
ja armoton polte/närästys ruokatorvessa.. eikös siinäkin jo ole aika hyvä
valikoima vaivoja? Kyllä tässä jo alkaa hieman päätä huimata tämä tahti.. ei oo
edes 40 lasissa ja vaivat lisii. Saattaa kohta alkaa perherauha kohta kärsiä..
vaikka pakko sanoa, että aika pitkäpinnainen tuo vastapuoli on kyllä ollut,
mutta rajansa kaikella.
Mutta mikä tässä nyt mietityttää on se, että olin viime
viikolla siis KYSissä tutkimuksissa siis syömättä ja juomatta lähes 2 vrk. Kerroin,
että minulla on näiden kovien vatsakipu kohtauksien jälkeen alkanut ”närästämään”
en siis ole oksentanut vaan kipukohtauksien johdosta suuhun on noussut karvasta
makua ja nyt siis ruokatorvea polttelee. Minut kotiutettiin ohjeella ” syö
somacia viikko jos ei helpota hakeudu terveyskeskukseen, että saat lähetteen
jatkotutkimuksiin”. Tuossa vaiheessa olin siis jo syönyt 5 vrk samaista
lääkettä saamatta siitä apua. No nyt siis lääke on jo vaihdettu toiseen
(toiveena, että se auttaisi.. mutta ei L ) ja lähete laitettu
KYSiin, että voisivat siis tutkia tätä ruuansulatuskanavan vaivaa. Soitin
tänään ja kyselin lähetteen tilannetta, koska sekä terveyskeskus lääkäri että
minä oletimme, että kun tämä asia on jäänyt ”vähän kesken” sen hoitaminen
jatkuisi siihen mihin jäätiin. VÄÄRIN… koko homma alkaa siis alusta eli lähete
käsitellään joskus….
Tullaan siis tilanteeseen, että joudun siis soittelemaan
terveyskeskukseen ja kysiin… mitäs nyt tehdään kun olo on edelleen kehno?? itse
asiassa huonompi kun esim. eilen.. tänään en siis ole syönyt kuin 4 palaa
leipää, kupin kaakaota ja noin 2,5
dl rahkaa. Ei pysty kun tuntuu, että maha on tulessa.
Lisäksi tänään on uudelleen alkanut kipu pallean seudussa. Kipulääkettähän ei
nyt saa ottaa koska se voi ärsyttää lisää…. Olen siis VIP joka soittaa ja
anelee ”auttakaa”.
Jos perusterveydenhuollossa toimittaisiin samalla tavalla
eli tulit ihottuman takia niin ei samalla katso sinun silmätulehdusta.. niin
missähän sitä oltaisiin???
En ole aikoihin ollut töissä sairaala maailmassa joten
toiminta tavat siellä ovat minulle vieraita. Tuntuisi kuitenkin järkevältä ja
myös resurssien kannalta järkevältä, että kun potilas on osastolla tehtäisiin
kaikki mahdolliset tutkimukset samalla reissulla ja saataisiin selville vaivan
syy. Varmasti moneen tutkimukseen on pitkät jonot, mutta sen verran uskon
joustoa löytyvät, että tutkimusaikatauluja saadaan järjesteltyä tarpeen mukaan.
Enkä siis puhu nyt vain itsestäni vaan yleisellä tasolla. Kun kuuntelee
ihmisten juttuja kuinka KYSille pitää ajaa samalla viikolla useampaan kertaan
eri tutkimuksiin kuulostaa se aivan järjen vastaiselta. Eikö tosiaan ole sen
vertaan tahtoa, että kun asiakkaalle annetaan aika niin katsottaisiin voisiko
samalla päivälle antaa myös toisenkin ajan jos asiakas on tulossa useampaan
tutkimukseen. Samoin myös se, että voisi katsoa onko muita tulossa samalta
suunnalta. Tiedän esimerkiksi, että joissakin paikoissa katsotaan asioita
asiakaslähtöisesti esim. saman kylän mammat tulee samana päivänä niin samalla
kyydillä kulkevat. Liikkuminen ei ole ilmaista, ilmaista ei ole myös
käyttämättä jääneet tutkimusajat ja hoitohenkilökunnan työaika. Mutta ilmaista
ei ole sekään, että asiakas joutuu hakeutumaan uudestaan ja uudestaan lääkäriin
perusterveydenhuollossa jonotuksen aika
erikoissairaanhoitoon.
Onneksi olen saanut todella ystävällistä, ammatillista ja monipuolista
palvelua omassa terveyskeskuksessa. KIITOS siitä <3
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti