maisema

maisema

keskiviikko 21. tammikuuta 2015

V.I.P asiakasko?



V.I.P asiakasko?

Omassa työssäni terveyskeskuksen vastaanotolla puhutaan välillä ”VIP  asiakkaista” jotka soittavat ja käyttävät ahkerasti terveyskeskuksen palveluja. Vaivoja on joka lähtöön…  

Mietin itseäni, olenko VIP asiakas? on tammikuun 21. päivä ja minulla terveyskeskus maksut plakkarissa tälle vuodelle… viime viikolla vietin Tuusniemen terveyskeskuksessa ja KYSillä yhteensä yhteensä noin 3,5 vuorokautta.. tutkittu on eli EKG:tä (useita kertoja), verikoetta, vatsan UÄ ja magneetti..  ja vikaa ei löydy… kivun luonne on matkalla muuttunut, mutta sen on edelleen päällä. Vaikka lääkettäkin on annettu useampaa sorttia.  

Tällä viikollakin olen käyttänyt terveyskeskuksen palveluja jo kahtena päivänä. Lisää verikokeita ja neuvottelua lääkkeistä. (Tänään kylläkin menin alunperin tuon rakkauven hetelmän kanssa.)
Minua on ehtinyt viimeisen kahden viikon aikana vaivata huimaus (vanha tuttu vaiva), kova pääsärky, pallean seudun ovat kipukohtaukset ja armoton polte/närästys ruokatorvessa.. eikös siinäkin jo ole aika hyvä valikoima vaivoja? Kyllä tässä jo alkaa hieman päätä huimata tämä tahti.. ei oo edes 40 lasissa ja vaivat lisii. Saattaa kohta alkaa perherauha kohta kärsiä.. vaikka pakko sanoa, että aika pitkäpinnainen tuo vastapuoli on kyllä ollut, mutta rajansa kaikella.

Mutta mikä tässä nyt mietityttää on se, että olin viime viikolla siis KYSissä tutkimuksissa siis syömättä ja juomatta lähes 2 vrk. Kerroin, että minulla on näiden kovien vatsakipu kohtauksien jälkeen alkanut ”närästämään” en siis ole oksentanut vaan kipukohtauksien johdosta suuhun on noussut karvasta makua ja nyt siis ruokatorvea polttelee. Minut kotiutettiin ohjeella ” syö somacia viikko jos ei helpota hakeudu terveyskeskukseen, että saat lähetteen jatkotutkimuksiin”. Tuossa vaiheessa olin siis jo syönyt 5 vrk samaista lääkettä saamatta siitä apua. No nyt siis lääke on jo vaihdettu toiseen (toiveena, että se auttaisi.. mutta ei L ) ja lähete laitettu KYSiin, että voisivat siis tutkia tätä ruuansulatuskanavan vaivaa. Soitin tänään ja kyselin lähetteen tilannetta, koska sekä terveyskeskus lääkäri että minä oletimme, että kun tämä asia on jäänyt ”vähän kesken” sen hoitaminen jatkuisi siihen mihin jäätiin. VÄÄRIN… koko homma alkaa siis alusta eli lähete käsitellään joskus….

Tullaan siis tilanteeseen, että joudun siis soittelemaan terveyskeskukseen ja kysiin… mitäs nyt tehdään kun olo on edelleen kehno?? itse asiassa huonompi kun esim. eilen.. tänään en siis ole syönyt kuin 4 palaa leipää, kupin kaakaota ja noin 2,5 dl rahkaa. Ei pysty kun tuntuu, että maha on tulessa. Lisäksi tänään on uudelleen alkanut kipu pallean seudussa. Kipulääkettähän ei nyt saa ottaa koska se voi ärsyttää lisää…. Olen siis VIP joka soittaa ja anelee ”auttakaa”.
Jos perusterveydenhuollossa toimittaisiin samalla tavalla eli tulit ihottuman takia niin ei samalla katso sinun silmätulehdusta.. niin missähän sitä oltaisiin???  

En ole aikoihin ollut töissä sairaala maailmassa joten toiminta tavat siellä ovat minulle vieraita. Tuntuisi kuitenkin järkevältä ja myös resurssien kannalta järkevältä, että kun potilas on osastolla tehtäisiin kaikki mahdolliset tutkimukset samalla reissulla ja saataisiin selville vaivan syy. Varmasti moneen tutkimukseen on pitkät jonot, mutta sen verran uskon joustoa löytyvät, että tutkimusaikatauluja saadaan järjesteltyä tarpeen mukaan. Enkä siis puhu nyt vain itsestäni vaan yleisellä tasolla. Kun kuuntelee ihmisten juttuja kuinka KYSille pitää ajaa samalla viikolla useampaan kertaan eri tutkimuksiin kuulostaa se aivan järjen vastaiselta. Eikö tosiaan ole sen vertaan tahtoa, että kun asiakkaalle annetaan aika niin katsottaisiin voisiko samalla päivälle antaa myös toisenkin ajan jos asiakas on tulossa useampaan tutkimukseen. Samoin myös se, että voisi katsoa onko muita tulossa samalta suunnalta. Tiedän esimerkiksi, että joissakin paikoissa katsotaan asioita asiakaslähtöisesti esim. saman kylän mammat tulee samana päivänä niin samalla kyydillä kulkevat. Liikkuminen ei ole ilmaista, ilmaista ei ole myös käyttämättä jääneet tutkimusajat ja hoitohenkilökunnan työaika. Mutta ilmaista ei ole sekään, että asiakas joutuu hakeutumaan uudestaan ja uudestaan lääkäriin perusterveydenhuollossa  jonotuksen aika erikoissairaanhoitoon.

Onneksi olen saanut todella ystävällistä, ammatillista ja monipuolista palvelua omassa terveyskeskuksessa. KIITOS siitä <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti