OSAAMISEN
JOHTAMINEN
Osaamisella
tarkoitetaan työn vaatimien tietojen ja taitojen hallintaa ja niiden
soveltamista
käytännön työtehtäviin.
Yhteiskunnan muuttuessa työ ja taidot ovat muuttuneet.
Automatisoinnin, koneellistumisen ja keksintöjen myötä työn
luonne on muuttunut. Aiemmin ammatillisessa koulutuksessa saatu
ammattiosaaminen riitti pitkälle. Nykyisin osaamista tulee kehittää
jatkuvasti. Ammatillisen osaamisen voidaankin ajatella muodostuvan
ammatillisesta koulutuksesta, työssä tarvittavista tiedoista ja
taidoista, mutta toisaalta myös persoonallisuudesta ja perimästä
sekä elämän kokemuksesta. Myös kyvykkyydellä eli lahjakkuudella
on merkitystä ammatillisen osaamisen kehityksen kannalta. Osaamista
käytetään luonnollisesti muissakin elämänalueissa kuin
ammatissa toimiessa osaamista pidetään yläkäsitteenä,
ammattitaitoa ja asiantuntijuutta sen alakäsitteinä.
Osaamiseen
liittyy kädentaitojen lisäksi monia muitakin taitoja.
Sovellettaessa taitoja ja osaamista on ihmisen ymmärrettävä mistä
on kysymys. Taitojen
siirtäminen on ymmärrystä. Osaaminen tulee nähdä yksiöllisenä
ja yhteisöllisenä.
Se
on sekä koulutuksen ja kehityksen tulosta. Osaaminen ei ole pelkkää
tietämistä vaan asioiden laajempaa hallintaa.
Osaamisen on epävarmuuden sietokykyä, muutoksen halua sekä
joustavuutta. Osaamisen on jatkuvaa arviointia ja kehittämistä.
Viime
aikoina osaamisen, oppimisen ja hiljaisen tiedon suhteita paljon
pohdittu. Oppivassa organisaatiossa tapahtuu tiimioppimista, joka
yhteisölliseen ajatteluun ja yhteiseen tietämiseen. Hiljaista tieto
on osaksi mahdollista ulkoistaa eli muuttaa käsitteelliseksi
tiedoksi vuorovaikutus ja keskustelu prosessin kautta.
Tiimioppiminen
nähdään sosiaalisena prosessina hiljaisen tiedon jakamiseksi
yhteiseksi tiedoksi.
Koivusen (1998) mukaan hiljainen tieto on tietoa, johonka sisältyy
kaikki geneettinen, ruumiillinen, intuitiivinen, myyttinen,
arkkityyppinen sekä kokemusperäinen tieto, jota ihmisellä on,
mutta jota ei voida verbaalisin käsittein ilmaista.
Nykyisin
työ käsittää entistä enemmän sellaisia tehtäviä, jotka eivät
kuulu henkilön ydinosaamisen alueelle.
Joustavuuden lisääntyessä työelämässä osaamista voidaan
paremmin hyödyntää mm. verkostoissa ja uusimuotoisesti
organisoiduissa työyhteisöissä. Työn ja osaamisen kohtaaminen on
ollut ongelmallista mm. siitä syystä, että ei ole pystytty
nopeasti uudistamaan koulutusta vastaamaan muuttunutta tilannetta.
Ihanne tilanne olisi, että kaikilla olisi täsmälleen ydinosaamista
vastaava työ. Yleistä on kuitenkin, että työntekijän
ydinosaaminen vastaa osin työn vaatimuksia. Tarvitaan yhteiskunnan
ja työn muutosten ennakointia sekä ammattien ja taitojen
tutkimista muuttuvissa työkonteksteissa. Koulutuksen tulisi seurata
työelämän muutoksia. – Toisaalta myös työelämää tulee
kehittää. Nykyisin työntekijä ei suostu enää koneen jatkoksi.
Tästä syntyykin haasteita työorganisaatioiden uudistamiseen
erityisesti sosiaalisilta puoliltaan ja aivan erityisesti työn
johtamisen ja asiantuntijuuden parhaan käytön alueilla.
Jotta
voidaan arvioida olemassa olevaa ja tarvittavaa osaamista, on oltava
käsitys toimialan ja oman organisaation kehityksestä.
Yhteiskunta kehittyy ja työelämä kehittyy sen myötä. Ne ovat
pohjana myös yksittäisen työntekijän ammattitaitovaatimuksille ja
niiden arvioinnille. Osaamisen ennakointi muodostuu tärkeäksi
organisaation toiminnassa. Markkinat eivät säily samanlaisena ja
ydinosaamista pidetään tärkeänä kilpailutekijänä muuttuvissa
tilanteissa. Organisaation jatkuva uudistuminen ja työntekijöiden
osaamisen vahvistaminen sekä ideoiden kehittäminen korostuvat
kilpailutilanteessa. Ydinosaamista voidaan hyödyntää eri
toiminnoissa.
Osaamisen
johtaminen on asioiden merkitysten ymmärtämistä.
Työntekijöiden toimintaa ohjaa ymmärrys eli miten he ymmärtävät
säännöt ja ohjeet. Mitä
enemmän työntekijällä on vapausasteita, sen tärkeämpää on,
että hän ymmärtää tehtävänsä merkityksen suhteessa
organisaation tulokseen. Mitä enemmän työntekijällä on
ymmärrystä tehtävän merkityksestä sitä paremmin hän soveltaa
taitojaan ja tietojaan. Ymmärrys tai vision välittäminen
organisaatioon onkin yksi strategisen johtajuuden ydin.
Strategisesta
näkökulmasta organisaation osaamisen johtamisessa on keskeistä on
tietää mihin ollaan menossa ja miksi sekä mitä resursseja
tavoitteisiin pääsemiseksi tarvitaan. On myös tiedotettava mitä
resursseja on käytössä ja mitä resurssit puuttuvat sekä keinot
miten resursseja kehitetään ja hankitaan.
Minä
osaamisen johtajana
Tämän
hetkisessä työssäni sairaanhoitajana vanhusten- ja vammaisten
hoitokodissa vastuu alueekseni on muodostunut päivittäisen
hoitotyön oraganisointi ja hoitotyön sujuvuus ja yhdenmukaisuus.
Osallistuin päivittäin (50% työaika) hoitotyöhän ja vastuullani
oli asiakkaiden lääkehoito, lääkärikierrot sekä
sairaanhoidolliset tehtävät. Näen
erittäin tärkeänä, että jokaisen työyhteisön osaaminen
huomioidaan päivättäisessä työssä, työ suunnitellaan ja
työnjako tehdään niin,että yhdessä saamme työn sujumaan. Myös
laadukkaan ja hyvän hoitotyön näkökulmasta on tärkeää, että
jokainen hoitotiimin jäsen kertoo omat huomionsa asioista jolloin
saadaan aikaan monipuolinen ja kattava kuva siitä mihin asioihin on
hyvä kiinnittää huomiota.
Katson,
että tehtäväni on kannustaa työntekijöitä kehittämään
itseään, työtään ja näkemään mahdolliset ongelmakohdat sekä
tuomaan esiin mahdolliset ongelmat, kehittämistarpeet. Koska
vastuullani oli hoitotyön kehittäminen, oli tärkeä osa työtä
”kuulostella, tarkastella, havannoida” mahdollisia
kehittämiskohteita. Myös ylhäältä päin eli esimieheltä sekä
yrityksen johdolta tulevat tavoitteet ohjaavat työtäni ja
työyhteisön osaamisen johtamista. Minun tehtäväni oli yhdessä
esimiehen kanssa ns. jalkauttaa heidän asettamat tavoitteet omaan
yksikköön.
Tärkeänä
osaamisen johtamisen näkökulmana pidän myös sitä, että tuntee
henkilökunnan työtaustan eli mitä osaamista kenelläkin on ja
miten sitä osaamista voitaisiin hyödyntää juuri meidän
yksikössä. Tärkeää on nähdä se, että erilaisten taitojen ja
tietojen pohjalta eri työntekijöiden valmiudet tehdä
perustyönkuvan lisäksi myös ns. extra-tehtäviä tuo työhön
haasteellisuutta ja uuden oppimisen mahdollisuutta. Esimerkiksi
verinäytteiden ottaminen ja eri vastuu-alueet esim. ravitsemus,
virikeet, tyky jne. Kun työyhteisöön luon oppimista kannustavan
ilmapiirin on muutoksiin suhtautuminen jouhevampaa.
Toivon,
että päivittäisessä työssäni osaamisen johtaminen näkyisi
hoitotiimien kanssa tehtävässä hoitotyössä ja niistä käydyissä
keskusteluissa, vuoropuheluissa. Työpäiväni alkaa päivittäin
aamuraportilla,jossa hoitajien kanssa läpi akuutit asiat sekä
katsomme mikä on päivän työnjako.
Yksikössä
on
viikottain
tiimipalaverit
joidenka yhteydessä käydään
keskusteluja hoito- ja asiakastilanteisiin liittyen sekä myös
keskusteluja työyhteisön tilanteesta. Nämä olivat tilanteita
joissa saa
arvokasta tietoa hoitajien ongelmanratkaisu taidoista sekä tiedoista
ja taidoista. Hoitotyön arjesta nousevat ongelma tilanteet antoivat
hyvää pohjaa hoitajien henkilökohtaisen koulutustarpeen
arviointiin.
Palavereiden
myötä pystyimme asettamaan toiminnalle eri tasoisia tavoitteita
joidenka kautta työtä kehitettiin ja sitä kautta opittiin uutta.
Palaverit olivat myös hyvä palautteen antamisen paikka, vaikka
tärkeänä pidän palautetta päivittäin.
Erityisesti
positiivisen palautteen antamiseen työyhteisössä olisi tärkeä
kiinnittää huomiota, koska käynnissä oli paljon muutoksia ja sen
myötä epätietoisuutta, epävarmuutta. Palautteen antamisella
pyrittiin löytämään toiminnasta ne hyvät puolet ja sitä kautta
säilyttämään oppiva ja kannusta ilmapiiri.
Itse
näen myös tärkeäksi vertaistuen/vertaisoppimisen
työssä eli työntekijät oppivat toisiltaan hyviä käytäntöjä
sekä myös uusia tekniikoita.
Tiimityöskentely
on tulossa yksiköömme. Tuo muutos tuo varmasti työhön mielekyyttä
ja tavoitteellisuutta. Siihen on tärkeää löytää resursseja eli
aikaa tehdä selkeät tavoitteet tiimin toiminnalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti