Viikonloppuna
osui silmään Ilta Sanomien netistä otsikko ”Vuosien
kiusaaminen ajoi Mikon 9-vuotiaan pojan leikkaukseen: ”Katsoin
lapseni nukuttamista surullisilla fiiliksillä” ja kylläpä
taas kolahti ja kovaa. Kiusaaminen, jos joku on niin syvältä.
Kenellekään ei sitä soisi, että tunteen itseään kiusattavan. Ei
lapselle tai aikuiselle.
Tuota
tekstiä lukiessa tuli kyyneleet silmiin. Oikeastiko pienen ihmisen
on pitänyt kohdata tuollaista kohtelua ja vuosia. Kyllä pitää
sanoa, että aika voimattomaksi siinä vanhempana itsensä tuntee,
kun ei voi lastaan auttaa. Mikä parasta tilanne on onneksi nyt
hallinnassa.
Kun
me ihmiset olemme niin erilaisia niin kiusatuksi tulemisen kokemus on
myös erilainen. Meidän persoonallisuus, ikä, elämän kokemus muun
muassa vaikuttaa siihen miten asiat koemme. Ristiriita tilanteita ja
erimielisyyttä varmasti kohtaa jokainen ja niiden kautta opitaan
asioita.
KiVa koulu esitteessä puhutaan kiusaamisesta, miten se ilmenee? Kuka kiusaa? Miksi kiustataan? Siinä kiusaaminen määritellään ”Kiusaamista on, kun yhdelle ja samalle oppilaalle aiheutetaan toistuvasti ja tahallaan pahaa mieltä. Tekijöinä on joku tai jotkut, joita vastaan kiusatun on vaikea puolustautua. ” (http://www.kivakoulu.fi/mita_kiusaaminen_on)
Tästä
päästäänkin siihen, että miten se kiusaaminen ilmenee? Ja mistä
se johtuu? Yhtä selvää vastausta ei varmasti löydy. Eikä
varmasti ole vain yhtä kiusaaja ja yhtä kiusattua. Se mitä itse
usein huomaan miettiväni on se, että kuinka yhteiskunta menee
kokoajan siihen suuntaan, että joka asiassa kilpaillaan ja mitataan
paremmuutta. Käykö niin, että lapsistakin kasvaa suorittajia jotka
osaksi tietämättäänkin ”blokkaavat” uhkaavat tekijät pois
näköpiiristä. Jo ala-aste ikäisestä aloitetaan keräämään
ympärille ns. potentiaalisia yhteistyö kumppaneita joilla on samat
mielenkiinnon aiheet, jotka ehkä täydentävät omia heikkouksia.
Kun ympärille saadaan ns. hyvä tiimi, ei siihen haluta ottaa
heikkoja lenkkejä ja epävarmoja, miettijöitä.
Paljon
puhutaan lasten yksilöllisestä oppimisesta ja vahvuuksien
näkemisestä ja niiden kautta oppimisesta. Nyt kun seuraan kahta
lasta joidenka koulutiet on alkaneet hyvin eri tavalla. Molemmilla
oli sama eskari-ope. Joten pohjat saaneet samalla tapaa. Toki ovat
monella tapaa erilaiset toinen poika ja toinen tyttö. No joka
tapauksessa nyt toinen siis jo 2.luokalla ja toinen 1.luokalla. Ja
heti huomaan eron sillä tämän hetkisen 1.luokkalaisen luokassa
opetus metodit ovat erilaiset jonka mukana lapsi käsitelee asioita
toisella tavalla jo nyt. Arvostan opettajien ammattitaitoa ja luotan
heihin. Mutta se mitä tässä yritän tuoda julki on se, että miten
tärkeää on nähdä millä keinon kukakin lapsi oppii. Mitä ovat
hänen heikkoidet ja mitkä vahvuudet.
Omien
lasten kohdalla kaveri asiat ovat ääripäät. Toisella on kavereita
paljon ja leikit sujuu. On kivaa. Tämä lapsi on iki-liikkuja, omaa
hyvän tasapainon sekä notkeuden sekä on yliöpäisen sosiaalinen,
verbaalisesti lahjakas ja voimakas tahtoinen, haluaa olla Paras.
Toinen taas on on kömpelö ja muutenkin enemmä tuumailija.
Sopeutuja joka osallistuu, mutta ei ole tarvetta voittaa. Ei omaa
kykyä ”napauttaa sanallisesti” vaikka omaa hyvän sanavaraston.
Kehon hahmottamisen vaikeutta esim. käden ja jalan yhtäaikainen
käyttäminen vaikeaa.
Valitettavan
usein päivän päätteeksi kuulen kuinka toisella on ollut niin
kiva, kun leikki se ja sen ja sen kanssa. Toinen tuumaa, että mä
olin yksi karusellissä tai kiikussa. Kun kyselen miksi? Vastaus
tulee, kun muut pelaa jalkkista ja mä en pääse peliin kun oon niin
huono (ei jaksa juosta kömpelyydestä johtuen) ja toiseksi
kavereilla
on ”parit” joiden kanssa ollaan ja siihen ei kolmatta mahdu.
Äitinä mietinkin, miten saisin tuettua lastani niin, että hän
löytäisi itselleen kaverin välitunnilla.
Päivähoidolla
ja koululla on tällä hetkellä edessään suuret haasteet. Miten
kohdata lapset ja nuoret yksilöinä, erilaisina elämänpolun
kulkijoina. Resurssit usein ovat heikot siihen, että pystyttäisiin
enemmän panostamaan yksilö lähtöiseen toimintaan. Loppupelissä
se massa vie ja asiat hoidetaan valtavirran toiveiden ja tarpeiden
mukaan. Jos joku lapsi jää leikkien ulkopuolelle ja ongelma onkin
hän... koska ei sopeudu joukon vaateisiin.. tee ja suorita samoja
asioita kun enemmistö. Toinen ei tuosta häiriinny vaan nauttii kun
saa tehdä asioita itsekseen. Toinen taas voi kokea itsensä
hyljetyksi, koska ei kuulu massaan. Kysymys kuuluu? Onko se
kiusaamista, että lapsi jää toistuvasti leikkien ja pelien
ulkopuolelle? Onko se heikkoutta, että tuntee itsensä
ulkopuoliseksi. Kenen tehtävä on asiaa selvittää ja tarvitseeko
sitä selvittää?
Onko
kiusaaminen ainoastaan sitä, että sanotaan toiselle ns. ”rumasti”
tai tönitään tms. Onko kiusaamista asioden ulkopuolelle
jättäminen?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti