Koulukiusaaminen
on koulussa tapahtuvaa henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa ja
se on rikos. Kiusaaminen on tarkoituksellisesti toista
vahingoittavaa, erotukseksi leikistä tai tasaveroisten
tavanomaisesta nahistelusta. Koulukiusaaminen on yksilöiden välistä
tai yhteisöllistä kiusaamista. Tavallisesti sillä on
tarkoitettu oppilaan oppilaaseen kohdistamaa kiusaamista. Toki
vastakkain voi olla myös oppilas ja opettaja. Kiusaaminen ei ole
luokan muusta sosiaalisesta elämästä irrallaan oleva asia, vaan se
liittyy usein kokonaisvaltaiseen “ihmisarvon menetykseen
vertaisryhmässä”. Härnäämistä, joka kohdistuu milloin
keneenkin oppilaaseen, ei useinkaan pidetä varsinaisena
koulukiusaamisena, mutta jos se kohdistuu jatkuvasti samaan
oppilaaseen, ja kohde on alistetussa asemassa, niin kiusaamisen
tunnusmerkit täyttyvät. Koulukiusaaminen voi olla uhrilleen
henkisesti hyvinkin vahingollista ja saattaa aiheuttaa jopa
aikuisikään asti säilyviä traumoja.
Kiusaaminen
on pahan mielen aiheuttamista, joka on tahallista ja toistuvaa.
Kiusaajien arveltiin aiemmin kärsivän huonosta itsetunnosta.
Tutkimuksissa on kuitenkin selvinnyt, että kyse on enemmän
kiusaajien näyttämisen tarpeesta, joskus myös psyykkisistä
ongelmista. Kiusaajat ovat myös itse voineet aiemmin joutua
kiusatuiksi. Monille sivustakatsojille ja osallistujille kiusaaminen
voi olla ajanvietettä. Äärimmillään kyse on vallankäytöstä ja
nokkimisjärjestyksen ratkomisesta väkivallan keinoin. Kiusaamisen
kohteena on usein oppilas, joka eroaa jollain tavalla muusta
joukosta. Perinteisesti tällaisia syitä ovat olleet liikalihavuus,
anatominen poikkeavuus, etninen tausta, silmälasien tarve, kiusatun
perheen olosuhteet, hiljaisuus, pikkuvanhuus, harrastukset tai hyvä
koulumenestys.
Itse
olen huomannut, että usein sanotaan ”pojat on poikia.. ne
nahistelee” tai että ”kaikki ei vaan tuu toimeen keskenään..
se on hyväksyttävä”. Tottahan se on ettei kaikki lapset ole
kavereita. Mutta tärkeää olisi myös muistuttaa lapsia siitä,
että erilaisuus on postiviista ja jokaiselle pitää antaa
mahdollisuus olla omanlaisensa. Usein viimeisen vuoden aikana olen
törmännyt siihen, että lapsia koulusta hakiessa heidän
koulukaverit tulevat ”juoruamaan” minulle mitä minun lapset ovat
tehneet. Olenkin muutaman kerran kysynyt mitä te teitte? Ajatukseni
on, että riitaan ym. tarvitaan aina ainakin kaksi. Yksin on hanlala
riidellä tai saada aikaan erimielisyyttä. Olen itse usein aika
kriittinen omien lasten käytökselle. Kotonakin heidän riidellessä
kysy aluksi ” mitä sinä teit ennen sitä kun teille tuli riita?”
On luonnollista että eripuraa tulee. Kuitenkin mietin sit mikä
tekee minun lapsesta kiusatun? Oleko minä tehnyt kasvatuksessa
jotain väärin? Onko minun lapseni jotenkin niin erilainen että
ystävystyminen on vaikeaa. Näitä asioita voisi miettiä varmaan
iäisyyden. Onneksi huomenna alkaa kesäloma ja saadaan vähän
välimatkaa koulumaailmaan. Viimeiset viikon ovat olleet monella
tapaa raskaita. Suvivirsi sai minut jälleen kyyneliin... kohti uusia
tuulia mennään.. ja luottavasin mielein katsotaan tulevaan.
Mitä
se on? Ja milloin lällättyly ja leikkiin kuuluva jahtaaminen ynnä
muu muuttuu kiusaamiseksi? Kuka tietää milloin kiusataan ja milloin
ei? Miten vanhempana pitäisi suhtautua, kun lapsi kertoo, että
häntä kiusataan. Missä kulkee raja leikin ja kiusaamisen välillä.
Onko tuo raja yksilön omakokemus?
Montako
kertaa lapsen mieli kestää kohdata toisen lapsen torjunnan, ivan,
vihamielisyyden? Onko jo yksi kerta liikaa kuulla olevansa ruma,
läski, idiootti, ylipitkä strutsi? Minkälaiseksi muotoutuvat sen
lapsen koulumuistot, joka saa päivittäin osakseen pilkantekoa ja
syrjimistä?
Tulevan
kesän läskynä meillä lasten kanssa on työstää ajatusta: Olen
ystävällinen, ymmärtäväinen ja avulias. Miten suhtauden
negatiiviseen palautteeseen ja miten annan itse palautetta. Tässä
taustalla on ajatus siitä, että en halua omien lasten ratkaisevan
keskenään enkä kenenkään muunkaan kanssa asioita väkivallalla.
Lyöminen ei ratkaise se vaan pahentaa. Ole valmis sopimaan ja
sovittelemaan. Minä en aina voi olla oikeassa ja että yhdessä
päättäminen on kivaa :)
KELLO KÄY
Kello
käy, kuuntelen, sua yritän puollustaa,
Miksi
aina, näin? Joskus väärinkin, päin.
Ei
ole järkeä, elämä on sulle, tärkeä.
Viereltäkö,
vain katsot?
Katso
kiusatun silmistä.
Tuntisitpa,
itsekin.
Miltä
tuntuu, se vain,
hiljaisuus,
haukkuminen,
rauhoitu,
nyt vähän.
Lopeta,
siis tähän.
Sä
voit, miettiä.
Siis
älä jatka,
mee
eteenpäin,
kohta
rauhoitut,
vielä
vain.
Ja
anteeks, voit pyytää,
ja
kaikki kääntyy parhain päin.
-Minea-
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti