Syksyn harmaus vai
mikä lie niin tuntuu kun kulkisi sumussa.
Väsyttää ja mikään
ei tunnu oikein miltään. Kaikki on yhtä puuroa.
Jotenkin on
helpompi löytää niitä asioita jotka ei suju kuin niitä mitkä sujuu.
Töissäkin tuntuu,
että kokoajan pitäisi ehtiä enemmän ja hallita enemmän asioita.
Myös asiakkaat
tuntuvat usein tyytymättömiltä.
Vaikka pakko
myöntää miten kivalta tuntuu kun saa kiitosta. Kai sitä siellä jaksaa kuitenkin
olla ystävällinen.
Se mitä olen taas
miettinyt on se miten paljon meiltä vaaditaan? Suorita ja tee, osallistu, ole
aktiivinen. Pysy ajanhermolla. Työelämässä on kova kilpailu ja vaatimukset.
Koulussakin lapset laitetaan paremmuus järjestykseen omalla tavallaan. Lasten pitää
suorittaa ja osallistua. Pitää olla pelit, lelut viimeisen päälle. Jos poikkeat
porukasta joudut kiusatuksi. Tyyliin eiks sulla oo ees omaa puhelinta? Otteko
köyhii kun ei oo Wii:tä?
Viime päivät olen
henkilökohtaisesti käynyt keskustelua itseni ja muiden kanssa siitä miten
paljon 6-vuotiaan esikoululaisen pitäisi osata? Mietin olenko epäonnistunut
lapsen kasvatuksessa, kun lapseni ei osaa kirjaimia ja numeroita ja on
innostuneempi ulkoilusta kun pöydän ääressä istumisesta ja kynä hommista.
Olisiko minun äitinä pitänyt olla aktiivisempi ja opettaa lasta??? Olenko
toiminut väärin kun minun lapseni eivät pelaa tietokonepelejä? Vaan pelaamme
noppapelejä ja luemme kirjoja, leikimme legoilla jne. Onkohan mulla
vanhemmuuden kasvukipuja?
Kun itse olin
aikoinani eskarissa niin muistan kyllä, että kirjaimia ja numeroita
harjoiteltiin.. mutta se oli sellaista leikkimistä. Voihan hyvinkin olla, että
aika kultaa muistot. Muistan, että päivän kohokohta oli päiväunet. Mentiin
vilusta väristen kerrossänkyihin ja ohut peitto piti vetää ihan tiiviisti
vasten paljasta ihoa. Vähitellen tuli lämmin. Vaikka sänky oli suht kova, mutta
siihen nukahdettiin. Hoitaja luki sadun
ja monesti meitä tyttöjä ”kikatutti”, mutta vähitellen uni vei voiton ja
herääminen oli aina yhtä vaikeaa. Vielä olisi voinut nukkua hetken. Ne on
kauniita muistoja. Muistan kuinka jännittävää oli kun hoitaja välillä laittoi
levyltä kuulumaan Prinsessa Ruususen.
Mun pikku
eskarilainen ei nuku päiväunia. Miten se jaksaa? Kun aamulla kuitenkin pitää
herätä jo 5.45. Vaikka muistan kyllä itsekin miten iskuin torkuksissa
Erkki-isän pyöräntarakalla kun mentiin hoitoon pyörällä satoi tai paistoi.
Mutta ei matkaa kyllä ollutkaan hoitoon kun 2km pisimmillään ja isä ja äitikin
töissä pyöräilymatkan päässä.
Tänään taas oltiin
perheen kanssa metsässä. Ihana hiljaisuus ja koskematon luonto. Hieman lunta ja
pakkasta. Kuin satumetsässä olisi kulkenut. Vaikka lapset vähän kiukutteli
tuntui ettei mikään voi pilata sitä nautintoa. Oli ihana seurata miten lapset
keksivät tekemistä. Tyttö kiipesi puuhun.
Poika halusi harjoitella kirveen ja sahan käyttöä. Äiti pieni erämies.
Voi sitä onnistumisen iloa kun sai itse sahattua ohuen puun poikki. Istuttiin
nuotiolla; nokipannukahvia, makkaraa ja leipää. Kyllä luonnossa kaikki maistuu
paremmalta. Elämän tähtihetkiä. Niitä haluaisin lapsilleni antaa. Ilman että on
pakko suorittaa otsa rypyssä.
Mieleen nousee
muista alaluokilta. Minulla oli vaikeutta äidinkielessä. Kävin Riitan
(erityisopettajan) opetuksessa ja ne tunnit olivat niin pitkiä. Muistan kuinka
jännitin, koska pelkäsin etten osaa. Aiheutan pettymyksen opettajalle. Muistan
kuinka vaikeaa oli muistaa kaikkia sääntöjä joita äidinkieleen liittyy. Tuntui,
että Riitta oli niin ankara ja vaati liikaa. Koska yritin parhaani, mutta se
aina tuntunut riittävän. Vähitellen kuitenkin sain kiinni juonesta. Mutta kyllä
sen eteen piti tehdä töitä. Muistan kuinka istuin Erkki-isän kanssa tehden
läksyjä illalla. Kirjaimet eivät tahtoneet löytää paikkaansa millään.
Matikkakin onnistui niin kauan, kun ei tarvinnut lukea kirjallisia tehtäviä.
Lukemaan opittuani sain kotitehtäväksi lukea joka päivä ääneen 15min ja
aikuisen piti kuitata lukuvihkoon, että päivän rupeama on suoritettu. Se tuntui
epäoikeidenmukaiselta. Nyt aikuisena ymmärrän, että minulla on lukihäiriö joka
vaikeutti lapsena oppimista. Mutta silti olen saanut suoritettua kolme
ammatti-tutkintoa ja vähän muutakin.
Mutta en yhtään
ihmettele, että lapset ja nuoret masentuvat. Kaikkien pitäisi olla kuin yhdestä
muotista koulumaailmassa. Vaikka puhutaan paljon yksilöllisyydestä ja vahvuuksien
etsimisestä niin tuntuu, että se kaikki on vaan kaunista puhetta. Koulussa
kaikki menee yhtenä massana ja jos erotus massasta eli olet jäljessä massan
taidoista tai edellä niin aina se on ongelma. Me ollaan yksilöitä ja meidän
kehitykseen vaikuttaa niin monet asiat kuten perimä ja ympäristö,
terveydentila, vuorovaikutussuhteet, perheen koostumus, sosiaaliset suhteet,
liikunta, ravinto jne. Lisäksi lapsen kiinnostus. Toinen on innostunut
piirtämisestä kun toinen tykkää pyöräillä. Myös mihin me vanhemmat lasta
ohjaamme. Toiselle on tärkeää viedä lapsi taiteen ja kulttuurin pariin toinen
vie lapsen urheilu harrastukseen.
Lasten ja nuorten
masennus ja mielialahäiriöt ovat yleisempiä kuin yleensä luullaan. Alle
kouluikäisistä lapsista 0,5–1 % ja alakouluikäisistä noin 2 % kärsii
masennustiloista. Ympäristötekijöistä tärkeimpiä lapsen masennukseen
vaikuttavia tekijöitä ovat vanhemmuuteen ja perheen ihmissuhteisiin liittyvät
ongelmat. Myös lasten kaltoin kohtelu, päihteiden käyttö perheessä, perheen
varattomuus sekä kielteiset elämäntapahtumat kuten menetykset ovat masennuksen
taustalla. Samoin epäonnistumiset lapselle tärkeissä asioissa, kiusatuksi
tuleminen, sairastuminen tai vammautuminen voivat laukaista masennustilan. Kielteisten
kokemusten kasautuminen kasvattaa masennus riskiä.
Kaikesta
huolimatta nyt on lauantai, päivä ilman kiirettä ja suorittamispakkoa. Taas
monta kokemusta rikkaampana kohti uusia seikkailuja ja uusia kokemuksia. Juuri
tätä päivää en vaihtaisi mistään hinnasta pois sillä tänään olen nähnyt
lapsieni hymyilevän J Lisäksi
jaloissani makaa yksi onnellinen ajokoira, joka on saanut juosta metsässä monta
tuntia. Kiitos tästä päivästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti