Hei pitkästä aikaa :)
Olen
jo pitkään pohtinut, että pitäisi kirjoitella ajatuksia ylös ja tänne blogiin.
Paljon
on ehtinyt tapahtua sitten viime kirjoittelun.
Juuri
nyt on melkoinen ajatus myllerrys nyt
niin kotiarjessa kuin työelämässä.
Työ
on antoisaa ja saan tehdä töitä aivan ihanan sekä osaavan porukan kanssa. Mutta
aina voi kehittää jotain ja juuri nyt tuntuu, että se mikä minua auttaa työarjessa
on se, että jokin prosessi on käynnissä.
Syksyllä
on tarkoitus vähän aloitella opintoja ja olen tässä viime päivinä paljon
miettinyt mitä omassa yksikössäni haluaisin lähteä viemään eteenpäin.
Minulla
on kaksi aihealuetta jotka kiinnostaa erityisesti. Henkilöstön ja osaamisen
johtaminen ja tuotanto- tai palveluprosessin johtaminen. Katsotaan mitä
opinnot tuo tulessaan. Tässä kuitenkin hieman ajatuksia siitä mitä voisi nyt alkaa
jo työstämään. Tätä olen pohtinut siitä asti kun 2021 vuoden lopussa siirryin
yksikön esimieheksi.
LEAN-johtaminen
työssäni
Toimin
esimiehenä ja sairaanhoitajana kehitysvammaisten hoitokodissa, jossa 10 paikkaa.
LEAN ideologian on kiinnostanut minua jo pitkään ja olen sitä myös jonkin
verran opiskellut. LEAN ideologian vieminen yksikköön tulee aloittaa pienistä
arjen askareista. Tarkoitus on ottaa käyttöön 5S työkalua jonka avulla voisimme avata meidän
yksikön toimintaa hoitajatiimissä. Tärkeää olisi viedä asioita vähitellen sillä
toimintatavan muutos vaati aikaa niin henkilökunnan, mutta myös asiakkaiden
näkökulmasta. Tärkeää olisi saada kuva
siitä mitkä on meidän arjen tärkeimmät prosessit ja miten niiden sujuvuuden
saisi suht standardiksi.
Tällä
hetkellä prosessien sujumiseen vaikuttaa valitettavan paljon ”kuka on töissä”. Myös ympäristön
toimivuuteen olisi tärkeä kiinnittää huomiota eli turhat pois ja tarpeelliset
tavarat järjestykseen ja jokaiselle oma paikka. Näin vähennetään turhaa edes
takaisin kävelyä, tavaroiden etsimistä ja samalla saadaan arkeen tasainen
rytmi, mikä asiakkaiden vuoksi tärkeää.
LEANin vieminen yksikköön voisi pitää sisällään esimerkiksi:
1) Ohjaajille taulu johon laitetaan nähtäväksi arjen tärkeimmät toiminnot mm.pesut, virikkeet (ulkoilu, kauppa, päivätoiminta) sekä lääkäri/labra ym. käynnit. Sekä ketä töissä. Asioiden näkyväksi tekeminen. Tämän taulun äärellä aamuraportti, päivän aikana tilanne katsaus sekä vuorovaihto raportti. Ajatuksena, että jokaiselle toiminnolle oma väri tai koodi. Käytäntö sovitaan yksikössä yhdessä.
==> asioiden näkyväksi saattaminen tekee niistä enemmän yhteisiä ja vastuu asioiden hoitamisesta voisi jakautua tasaisemmin.
==>
tässäkin jatkuva kehittäminen on tärkeää, että saadaan ko.taulu tuomaan
selkeyttä asioihin jotka on päivittäin hoidettava. Niin ettei siitä muodostu
stressi vaan apuväline arkeen.
2) Ympäritön
toimivuuden turvaaminen eli jokaisen asiakas huoneen läpi käyminen:
tavaroiden läpikäyminen, järjestäminen sekä turhan hävittäminen tai siirtäminen
varastoon.
Lisäksi
yksikön varastojen järjestäminen ja sovitut käytännöt missä mitäkin säilytetään,
missä vaiheessa niitä on tarve tilata lisää ja kenen vastuulla tilaaminen on. ja
myös näiden säilytyspaikkojen selkeä merkitseminen esim. varaston ovessa
merkintä täällä liinavaatteet, hanskat jne.
Yksikössä käyttöön 5S- systeemi eli käydään asiat kohta kohdalta yhdessä läpi.
1) Lajittele=
työpäivän sisältö, mitä meillä tehdään päivän aikana? Aamuvuoro, iltavuoro,
yövuoro → sisältö /tehtävät
2) Järjestä
= fyysinen ympäristö järjestykseen ja turhat tavarat pois. Käyttöön taulu johon
tehdään ns.viikko-ohjelma * pesut * virikkeet * menot (lääkäri,labra,viereilu)
3)
Siisti = päivittäinen arvio miten mennyt? Tarvitseeko jotain muuttaa?
Fyysisen
ympäristön siisteyden ylläpitäminen sekä hoitotarvikkeiden ym. täydennys ja
varastointi sovittuihin paikkoihin. Raportointi muutoksista.
4) Standardoi
= Sovitut säännöt, käytännöt ja toiminta kulttuuri
5) Ylläpidä
= Sitoudu ja kehitä. Mikä toimii? Mikä ei toimi? Miksi? Miten korjataan?
Meidän
yksikössä on monia hyviä käytäntöjä jotka tukevat LEAN ideologiaa. On
olemassa säännölliset raportti – ja
palaveri käytännöt, listat mm.pesuista ja ulkoilusta, hoitotarvike-ja
vaippavarastot. Ongelmaksi koen kuitenkin tällä hetkellä arjen toiminta kulttuuri johon tarvitsemme vielä selkeämpiä raameja.
Toimintatavat vaihtelevat arjessa tällä hetkellä ja se tuo arkeen
”levottomuutta” ja epävarmuutta. Vastuun kantaminen arjen sujuvuudesta
vaihtelee. Uskoisin, että LEANin kautta näihin toimintoihin saataisiin ryhtiä
ja toiminnanraamit selkeytyisi. Muutoksen vieminen työyhteisöön pieninä osina
olisi tärkeä. Kuten monessa muussakin hoitokodissa myös meillä muutos koetaan
rasitteeksi, kun vielä ei ymmärretä sen tuomia hyötyjä. Toisin kuin
teollisuudessa hoitotyössä muuttuvia tekijöitä on paljon mm. asiakkaan
toimintakyky, henkilökunnan määrä, päivittäiset muutokset mm.labra/lääkäri
käynnit, vierailut.
Prosessien
tarkkailu yhdessä auttaa myös hahmottamaan mitä teemme ja miksi? Kuinka paljon
käytämme siihen aikaa? Teemmekö asioita päällekkäin? Nämä ovat varmasti avain
kysymyksiä. Uskon, että näiden asioiden äärellä olo myös helpottaa
työntekijöitä ymmärtämään miksi LEAN ideologia toimisi juuri meillä. Mitä
annamme asiakkaalle? Onko se laadukasta, yksilöllistä ja samalla myös
asiantuntevaa sekä tehokasta.
Tärkeää
on saada henkilökunta ymmärtämään, että kysymys on työn sujuvuuden
parantamisesta ja huonoista toimimattomista käytännöistä pois oppimista sekä
vastuun jakamisesta. Ja, että työtä kehitetään, arvioidaan koko ajan ja
pyritään saamaan aikaan hyviä, arkea tukevia toimintamalleja. Osa näistä
malleista on varmasti olemassa, mutta niiden tarkasteleminen voi tuoda esiin
myös parannus ehdotuksia. Mikä tärkeää on nähdä, että kaikkea ei tarvitse
muuttaa vaan ne käytännöt jotka toimii jää käyttöön.
Näihin
ajatuksiin.. ehkä jo ensi viikolla nämä asiat ovat meillä pöydällä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti