Viime
viikkoina olen huomannut kuinka paljon ajatusmaailma
on suuntautunut kolmasluokkalaisten erilaisten oppijoiden myötä mm.
ympäristö oppiin (
miten horsma lisääntyy, kettu on nisäkäs, piharatamo kestää
kulutusta, hyönteisen ruumis on 3 osainen, hämähäkillä on 8
jalkaa),
uskontoon, englannin perussanastoon ( how
are you? What is this? a dog, my name is, i am nine, family, my
mum...),
äidinkielen kielioppiin, kertotauluihin. On ollut mukava palata
tavallaan ajassa taaksepäin ja kertailla asioita uudestaan ja ennen
kaikkea oppia myös itse uutta. Mutta on ollut myös upeaa huomata,
miten monella tavalla voi oppia. Meillä molemmilla lapsilla on luki-
ja kirjoitusvaikeutta, joka tuo siis koulun käymiseen omat
haasteensa. Mutta on ollut mukava huomata, että joku asia voi olla
vaikea ja toinen taas sujua mukavasti ilman ongelmia. Meillä lasten
läksyt tehdään joka päivä yhdessä. Yhdessä luetaan myös
kokeisiin ja kerrataan asioita tunnille. Ja niinpä onnistumiset on
yhteisiä <3
Muistan
omilta kouluajoilta kuinka paljon kokeet jännitti. Ei siksi, että
en olisi osannut asiaa vaan siksi, että saanko/osaanko
kirjoittaa
oikean vastauksen koepaperiin. Ruotsin ja englannin opiskelu oli
aivan kauhee sillä niiden sanojen oppiminen eli kirjoittaminen ja
ääntäminen oli niin työlästä (on edelleen). Omien
oppimisvaikeuksien vuoksi jossain vaiheessa motivaatio lukea
kokeisiin oli aivan onneton ja se näkyi koulu menestyksessä esim.
ylä-asteella. Näin en halua omille erityisille käyvän.
Olen
niin tyytyväinen, kun nykyisin lasten erityistarpeet huomoidaan
paremmin ja niihin puututaan. Toki sain minäkin käydä
lukiopettajalla silloin 80-luvulla
(hänen
nimi oli Riitta ja mä pelkäsin sitä).
Lapsen oppimista tuetaan eri tavalla mm. pienryhmä
työskentely, erityisopetus, tukiopetus,
eriyttävät tehtävät. Opetuksessa voidaan hyödyntää erilaisia
materiaaleja. Omat suosikit kotiharjoitteluun on EkaPeli
sujuvuus
ja lukeminen, Otavan Oppilaan maailma materiaalit.
Toiset
ajattelee ehkä tietämättömyyttään,
että jotkut
lapset pääsee ”helpomalla” koulutyössä, koska heillä on
oppimisvaikeus. Mutta kaikilta
vaaditaan
samat asiat. Toki
tärkeää löytää keino millä
tavalla kukin oppilas siihen pääsee siihen
tiettyyn tasoon.
Yleensä
se on niin, että lapset/nuoret jotka kärsivät oppimisvaikeuksista
tekevät koulun eteen runsaasti enemmän töitä, kun ns. keskiverto
koululainen.
Usein ajattelen sitä
miten tärkeää ihan kenen lapsen vaan on tuntea, että on riittävä
vaikka jotain asiaa ei vielä hallitsekaan. Myös se ettei joutuisi
kiusatuksi koulu menestyksen vuoksi.
Usein
omat lapset kertovat, että luokkakaverit ihmettelevät miksi he
käyvät pienryhmä opetuksessa, tukiopetuksessa tai lähtevät
kesken päivän ”kuntoutukseen” joka meillä on siis
neuropsykologinen kuntoutus, jossa molemmat lapset käyvät. Meidän
aikuisten olisi hyvä avata lapsille, että oppijoita on erilaisia.
Toiset tarvitsevat enemmän aikaa oppiakseen lukemaan ja
kirjoittamaan. Samalla tavalla opimme yksilöllisesti uimaan, ajamaan
pyörällä, tekemään
kärrynpyörän, vaihtamaan auton renkaat tai lukemaan karttaa.
Omistani olen huomannut, että molemmat ovat tekemällä oppijoita
mm. pyörän renkaan vaihto tai ruohonleikkurin ajaminen tai
virkkaus. Muistan myös omasta lapsuudesta miten kotiaskareiden
tekeminen oli minulle helppoa mm.pyykin pesu tai tiskaaminen, lasten
hoito. Ne oli niitä asioita joita ei opittu kirjasta vaan tekemällä.
Samalla linjalla mennään omien lasten kanssa. Molemmat on pienestä
pitäen leiponeet, laittaneet ruokaa mun kanssa ja siivonneet. Mukana
ovat myös koirien hoidossa ja piha askareissa.
Päivääkään
en vaihtaisi pois vaikka monet kyyneleet, mutta myös onnen kyyneleet
ollaan yhdessä vuodatettu.
"Et
tiedä kuinka paljon sinua rakastan. Haluaisin
olla olematta tämä ihminen,
haluaisin
olla vain suuri rakkaus joka siunaisi askeleitasi.
Haluaisin
nähdä sinussa, kuinka ihminen kulkee tiensä suorana.
Ei
koskemattomana,vaan kokien, kärsien ja kasvaen,
tallentaen
sen hyvän,mikä meissä kaikissa on uinumassa.
Mikä
meissä kaikissa on ihmistä tulevaisuutta varten.
Kun
minä olen poissa en lakkaa rakastamasta sinua
ja
siunaamasta ihmistä sinussa."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti