Onko sinulle käynyt koskaan niin, että ajattelet kerrankin kiittää työkaveria työpäivästä, olla positiivinen eli antaa myönteistä palauetta. Tyyliin ” Kiitos päivästä” Ja saatkin vastauksen ” kyllä minäkin ole tänään tehnyt työni..... ja..... ” ovi pamahtaa ja hän on poissa.
Usein kuulee sanonnan ”Kissa kiitoksella elää” Varmasti osaksi totta, mutta eikö joskus ole kuitenkin kiva saada kiitosta hyvin tehdystä työstä?
Milloin olet viimeksi ihan niin kuin oikeasti kiittänyt työkaveriasi päivästä?
Ja jos et ole kiittänyt mistä se johtuu?
Tai milloin sait viimeksi esimieheltäsi kiitosta henkilökohtaisesti.
Mitä se myönteinen palaute on? Se tarkoituksena on kertoa, että missä on onnistuttu ja mistä kannattaa jatkossakin pitää kiinni. ” Tämä tapahtuma sujui hyvin. Kiitos hyvästä suunnittelusta ja totutuksesta ja sitoutumisesta asiaan. Jatketaan samaan malliin. Kiitos”
Myönteisen palautteen taustalla on hyvä olla tieto siitä millaiset asiat kuulijaa motivoi ja kannustaa. Myös tieto ja ymmärrys siitä miten jonkin asian tulee sujua on tärkeä pohja myönteiselle palautteelle. Palutteen tarkoitus on kannustaa jatkamaan samaan malliin ja samalla kiittää esimerkiksi hyvin sujuneesta työstä.
Usein työpaikalla palautteen antamisen kulttuuri on ”lapsen kengissä”. Useat ajattelevat, että palautteen antamisen velvoite on vain esimiehellä. Kuitenkin pitäisi ajatella niin, että palutteen antaminen ja saaminen on kaikkien etuoikeus.
Olisi tärkeää oppia antamaan palautetta niin hyvin onnistuneista asioista kun niistäkin asioista jotka eivät suju. Olisi yritettävä oppia olemaan kiitollinen kiitoksesta ja oppia torusta. Olisi myös tärkeä oppia näkemään oman työpäivän taakse.. miksi jonkin onnistui? ja miksi toinen asia ei? Mitä ”me” teimme tänään hyvin ? Ja missä ”me” huomenna paranemme?
Tärkeä asia, joka meidän jokaisen tulisi muistaa työelämän palautteesta on se, että tehty tai tekemätön työ on huomattu. Myönteinen palaute vahvistaa tekemään jatkossakin hyvää. Kielteinen tai korjaava palaute taas antaa ”merkin” toiminnan korjaamiseksi. Korjaamisen myötä on odotettavissa taas myönteistä palautetta.
Tiedossa on, että myönteinen palaute energisoi, synnyttää postitiivisiä ajatuksia ja lisää työn imua. Onnistumisen myötä työntekijä on iloisempi, immokaampi, sosiaalisempi ja luovempi.
Jatkuva palaute on tärkeä osa ammattitaitoa, työssä kehittymistä, motivaatiota sekä edellytys ammattilliselle kasvulle. Joten ollaanpa aktiivisia antamaan palutetta :)
Ollaanpa kuulolla <3
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti