Siinäpä
vasta muhkea ja mielen kiintoinen aihe. Valta työyhteisössä.
Tuotapa asiaa on tullut mietittyä viime aikoina. Nyt sitten sain
aikaiseksi istahtaa siitä kirjoittamaan. Asiasta on paljon
kirjoitettu ja monesta näkökulmasta. En tähän ala nyt
lähdeluetteloa tekemään, koska teksit on osaksi opintojen
aikaisista muistiinpanoista kerättyjä.
Kaikkeen
toimintaan liittyvät ihmiset ja valtasuhteet. Työyhteisössä on
kyse persoonien rooleista ja vallasta, koska siellä työskentelee
erilaiset osaajat. Työyhteisön johtajuuden näkökulmasta korostuu
osaaminen verkostojen johtamisessa ja motivoinnissa. Koska persoonien
mielialat, moraali, innostus ja sensoriteetti vaihtelevat.
Työelämässä olemme tekemisissä eettisten asioiden kanssa pohtien
kuinka oraganisaatio ja siellä toimivien persoonien intressit
sovitetaan yhteen palvelemaan työyhteisön tavoitteita.
Valtaa
voidaan katsoa esimerkiksi hallinnan ja vuorovaikutuksen
näkökulmasta. Tuolloin osaaminen, tieto ja yhteiset kokemukset
luovat onnistumisen edellytykset vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön.
Samalla valtuutetaan työntekijät antamalla heille vastuuta ja
vapautta sekä mahdollisuus erilaisiin tehtäviin ja
toimintatapoihin. Valtuuttamisen ajatus perustuu siihen, että
tietoihin, suhteisiin ja asiantuntemukseen liittyvä valta lisääntyy
ja kasvaa jakamalla, eikä se vähennä esimiehen valtaa tai yhteisön
mahdollisuutta vaikuttaa asioihin. Johtajuudessa asioiden hallinta ei
enää riitä yksin vaan tarvitaan hyvät vuorovaikutussuhteet
työntekijöihin. Onkin taito jakaa valtaa ja vastuuta niin, että
työyhteisössä jokaisen yksilön asema säilyy samana.
Yksilöllä
on valta, jos hän saa toiset tekemään, mitä haluaa, vaikka
vastapuoli ei aluperin oliskaan halukas myöntämään
vallankäyttäjän ajatuksia. Vallan erimuotoja esiintyy jokaisessa
työyhteisössä ja yhteiskuntarakenteissa. Vallan muotoja ovat
pakottaminen, aktoriteetti, karismaattinen vaikuttaminen.
Työyhteisössä jokaisen on hyvä miettiä valtaa käyttäessään,
mitä tekee, millä motiivilla päätökset tehdään, mitkä ovat
ratkaisujen tavoitteet, vastaavatko keinot niitä, vai loukkaako tai
alenetaako vallankäyttö toisia ihmisiä.
Mikä
on työyhteisön edun mukaista? Vai ajaako vallankäyttäjä tai
käyttäjät omaa etuaan?
Työyhteisössä
lähtökohtana tulisikin olla, että esimies ja työntekijät
käyttävät ja ymmärtävät vallan merkityksen. Antaako esmies
kunnian ja vallan päättää asioista tarvittesaa alaiselleen, vai
pitääkö esmiehen antaa hyväksyntänsä päätöksen tekoon.
Valtuutetaanko työntekijä ottamaan vastuuta vai alistetaanko heidät
toteuttamaan esimiehen esityksiä. Jos valtuutetaan niin missä
kulkee raja esimiehen ja alaisen päätöksen teossa? Mitkä ovat
asioita joista työntekijä voi kantaa vastuun? Työyhteisön ja
yksilön erilaiset arvo- ja valtakäsitykset voivat vähentää
työssä jaksamista ja haitata työntekijän sotoutumista ja
uudenoppimista. Hyvä on kuitenkin nähdä, että työyhteisössä
valtaa voi käyttää myös ”johtaja” joka ei ole
esimiesasemassa. Usein työyhteisössä voi vallita tietty
arvojärjestys, joka on myös vallankäyttöä. Tämän vuoksi
olisikin tärkeää, että johtaja osaa rajata vallankäytön ja
nähdä nämä ”epäviralliset johtajat” työyhteisössä ja sen
toiminnassa. Osaava johtaja asettaa työyhteisön toiminnalle ja
kommunikaatiolle raamit joidenka mukaan yhteisössä tulee toimia.
Vääränlainen vallan käyttö vie työyhtesön energian muualle
kuin perustehtävään.
Jokaisessa
työyhteisössä on erilaisia persoonia ja heillä erilaiset roolit.
Tämä näkyy myös valtasuhteissa.
Aktivistit kokeilevat ja käynnistävät uutta innokkaasti. Toimivat muutoksen vetureina ja myös nauttivat asemastaan uuden esitaistelijoina. Aktivisti asettuu eritoten suurissa organisaatioissa usein avoimeen konfliktiin vakiintuneen perinteen kanssa.
Seurailijat
edustavat aktivisteja varovaisempaa linjaa muutoksessa. Heistä
muodostuu työpaikan suuri hiljainen enemmistö ja perustoiminnan
toteuttaja. He jättäytyvät alussa muutoksessa mieluummin
varovaisen tarkkailijan rooliin. He kokevat myös edustavansa
työpaikallaan eräänlaista maalais- tai kaupunkilaisjärkeä.
Epäilijät, suhtautuu nimensä mukaisesti varautuneesti muutokseen. Epäluulon taustalla vaikuttavat useimmiten aiemmat huonot kokemukset työssä. Kyynikon ja epäilijän roolin omaksuvat yleisimmin ne työyhteisön jäsenet, jotka pitkän kokemuksen myötä ovat saavuttaneet työyhteisössään tunnustetun aseman vähintään epävirallisen työyhteisön mielipidevaikuttajina.
Oppositio
on edellistä epäilijäroolia paljon jyrkempää vastustavaa
asennetta. Tyypillisesti oppositio näkee muutoksessa pelkästään
kielteistä ja menetettävää.
Opportunistit
on myös harvinaisin. Muutoksen kehyksessä opportunismi tarkoittaa
välinpitämättömyyttä lopputuloksen sisällöstä – kärjistäen
siis kaikki käy, kunhan se sopii omiin tavoitteisiin ja näyttää
ansioluettelossa meriitiltä.
Työyhteisön
johtajuudessa korostuukin ymmärrys toiminnan arjesta, tasapuolisuus
ja ennen kaikkea hyvät vuorovaikutustaidot. Johtamisen tärkeyttä
työelämässä ei voida sivuuttaa. Johtajuutta tarvitaan
jokapäiväisessä toiminnassa ja sen sujumisessa. Johtajan tulee
myös tunnistaa työyhteisössä edellä mainitus roolit voidakseen
toimia yhteisön johatajana. Älykäs johtajuus on esimiehen ja
työntekijöiden välistä vuoropuhelua, jossa jaetaan ajatuksia ja
pyritään löytämään mahdollisimman tehokas tapa päästä
asetettuun tavoitteeseen. Mikä tärkeintä työyhyeisön
näkökulmasta on, että päätöksen tekoon ja asioiden
käsittelemiseen voi osallistua jokainen. Ettei se ole
”kuppi-kuntien” etuoikeus.
Työelämässä
ei riitä, että odottaa muiden täyttä panosta asioiden ja
tehtävien hoidossa, mutta jäyttäytyy itse paitsioon toiminnasta.
Kokonaisuuden kannalta on tärkeää, että jokainen yhteisön jäsen
rakentaa oman ”oraganisaation” huolehtii miten ”oma”
organisaatio menestyy. Menestykseen tarvitaan eri osastojen
yhteistyötaitoja, sitoutumista ja luottamusta erilaisiin
ihmistyyppeihin sekä suvaitsevaisuutta toimia useammalla eri tavalla
työtehtävien suunnittelussa ja toteutuksessa. Etenkin hoitotyössä
tulisi ajatella, että työ on jatkumo.. siihen mihin edellinen jäi
jatketaan. Ei vahdata mitä toinen on jättänyt tekemättä vaan
pyritään näkemään jo tehdyt asiat.
” Valta
ei ole hyvä jos sen haltija ei ole hyvä”
Martin Luther King
Osaava
ja kiinnostunut johtaja luo työyhteisöön selkeät toimintalinjat
joidenka mukaan yhteiössä toimitaan. Hän valtuuttaa työntekijät
tekemään työtä niin, että se tuottaa mahdollisimman hyvän
tuloksen. Samalla hän tekee työntekijän työstä hänelle
haasteellisen ja mielekkään jolloinka työntekijälle itselleen jää
valta päättää omista työskenlely- ja menettelytavoista. Osaava
johtaja on kuitenkin ajantasalla siitä mitä työyhteisössö
tapahtuu ja jakaa valtaa sekä vastuuta tasapuolisesti. Osaa rajata
vallankäytön niin, että pystyy itse olemaan ajantasalla
työntuloksellisuudesta, henkilöstö resursseista ja työyhteisön
hyvinvoinnista sekä mahdollisista kehittämisen paikoista. Osaava
johtaja uskaltaa puuttuua työyhteisössä vallitseviin ongelmiin.
Rohkeutta ihmiset <3 Hyvä johtajuus on kaikkien oikeus <3
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti